first part of logo 'Máš' second part of logo 'umělecké' third part of logo 'střevo' forth part of logo '?'
CZ EN SK HU

Umělci po škole Ukrajina / Митці після школи Україна 2024/2025

Téma: Důvěra v sebe i v Tebe / Довіра до себе і до тебе

Pořádají
Máš umělecké střevo? z.s., Česká Centra, České Centrum Kyjev

Zapojené školy
Bučanské lyceum č. 3/ Бучанський ліцей № 9
Ljubiyanská gymnázia č.7 / Луб’янська гімназія №7
Bučanské lyceum č.4 / Бучанський ліцей № 9
Bučanské lyceum č.9 / Бучанський ліцей № 9
Ворзельський ліцей №10

Zapojené umělkyně
Iryna Loskot, Nina Laguta, Julia Mokogon, Darja Molokoedova a Mila Kostiana

Zapojené pedagožky
Katerina Jermačenkova/ Olena Rudnicka/ Julia Smaljana/ Tetjana Rusanova/ Alla Davidčuk

Popis projektu

Důvěra v sebe i v Tebe (Довіра до себе і до тебе) je silné téma, které si zvolily umělkyně a učitelky z ukrajinského města Buča a jeho okolí na společné úvodní online schůzce letošního ročníku projektu Umělci po škole Ukrajina 2025 (Митці після школи Україна 2025).

S ohledem na snížené finanční kapacity se do projektu mohlo zapojit maximálně pět škol a stejný počet umělkyň. Konzultace s českou stranou probíhali tradičně on-line v období prosinec–únor, na jaře došlo k samotné realizaci projektů na školách.

V druhé polovině května 2025 proběhla výstava druhého ročníku projektu v ukrajinském městě Vorzel (v Bučském rajonu Kyjevské oblasti) tvořená pracemi více než stovky dětí, učitelkami a pěti mladými ukrajinskými umělkyněmi, absolventkami prestižních uměleckých škol na Ukrajině i v zahraničí: Iryna Loskot, Nina Laguta, Julia Mokogon, Darja Molokoedova a Mila Kostiana. V Muzeu historie a kultury si bylo od možné od 21. května prohlédnout školní projekty na téma “Důvěra v sebe i v Tebe”. Téma vzniklo společným brainstormingem učitelek s umělkyněmi, které hledaly myšlenkový rámec, jenž by reflektoval aktuální naladění v jejich školních kolektivech. Společná několika týdenní tvůrčí práce vykrystalizovala do multimediálních instalací, videoprojekcí, fotografií, a i dalších médií.

Školy a jejich projekty

Název projektu – Jedlá nejídla / Їстівна неїжа
škola – Ljubiyanská gymnázia č.7 / Луб’янська гімназія №7
vyučující – Katerina Jermačenkova
umělkyně – Iryna Loskot

Projekt zkoumá, jak se proces společného vaření může stát formou poznání a zároveň projevem úcty, péče a důvěry. V tomto kontextu je jídlo nejen tělesnou potřebou, ale i způsobem bytí s druhými: sdílením, nasloucháním a poznáváním sebe sama prostřednictvím vzájemné interakce.

Název projektu – Svěřuji ti tajemství / Я довіряю тобі секрет
škola – Bučanské lyceum č.4 / Бучанський ліцей №4
vyučující – Olena Rudnicka
umělkyně – Nina Laguta

 Důvěra a společné jednání mohou být základem empatie a sounáležitosti. V době, kdy je pozornost k druhému vzácná, se i jednoduchý pokus být spolu stává významným gestem. Společně se studenty vznikla instalace – lidská postava tvořena z částí od různých skupin. Výsledné dílo ztělesňuje komunitu jako celek a odráží křehkost i sílu vzájemnosti.

Název projektu – Důvěra / Довіра
škola – Bučanské lyceum č.3 / Бучанський ліцей №3
vyučující – Julia Smaljana
umělkyně – Julia Mokogon

 Skupina žáků se věnovala tématu důvěry, kterou zkoumala skrze osobní i kolektivní zkušenosti ve čtyřech uměleckých dílech. Fotodeník, video v Minecraftu, performanční obraz i společná malba zachycují různé podoby důvěry — od přátelství a zranitelnosti až po vzájemné doplňování a proměnu. Každé dílo ukazuje, jak se důvěra rodí, vyvíjí a ovlivňuje vztahy mezi lidmi.

Název projektu – Vítr, který mlčí / Повітря, що мовчить
škola – Bučanské lyceum č.9 / Бучанський ліцей № 9
vyučující – Tetjana Rusanova
umělkyně – Darja Molokoedova

 Projekt vznikl ve spolupráci s dětmi z Buči, města symbolizujícího bolest i přežití. Vizuální poezií a tvorbou draků hledaly děti způsoby, jak vyjádřit témata síly, domova, lásky a svobody. Slova ožívají v prostoru, draci se stávají symboly míru v kontextu války. Celý projekt představuje křehkou, ale živou výpověď dětí, které si dovolují být hravé, pohybovat se…i mlčet.

Název projektu – Nitky / Нитки
škola – Ворзельський ліцей №10
vyučující a třída – Alla Davidčuk
umělkyně – Mila Kostiana

Instalace zkoumá paměť ukrytou v osobních předmětech, které nesou příběhy intimity, bezpečí i ztráty. Tyto artefakty pomáhají udržovat spojení s minulostí a domovem, skutečným i imaginárním. Sdílením příběhů vzniká prostor vzájemného porozumění a uchování toho, co je nenahraditelné.

Harmonogram projektu

2024 září – prosinec
Komunikování projektu, oslovení partnerů

2025 leden – březen
Open call pro umělkyně
Příprava projektu v Ukrajině (komunikace vyučující-umělkyněmi)

2025 březen – květen
Realizace projektu

2025 květen
Vernisáž a zakončení ročníku

Realizační tým:

Garant projektu: Ondřej Horák

Vedoucí projektu za MUS: Romana Bartůňková

Koordinace projektu v Ukrajině: Naděžda Novikova

Česká centra Praha a Kyjev: Anna Hrabáčková, Tereza Soušková